Ahad, 17 Mei 2009

Lawatan ke Kebun....

Tadi kena buat lawatan ke kebun...dah lama sangat tak jenguk kebun suami . Walaupun penat baru balik dari KL...tapi dek kerana ajakan mak metua..(adakah boleh ditolak?) pasti tidak...kerana aku menantu tau...bukan hantu.... Sementelah dah lama banget tak masuk kebun...dengan muka manis2 pahit kena bawak gak V6 masuk ke kebun....
5 minit pertama..... eea....dah besar la sawit2 ku....ada yang dah berbuah....dah tinggi...

Adibah and Aiman....suka masuk kebun....siap posing...


Perbincangan kepokokan dan kekebunan oleh mak ku
( yang tinggi dan anggun ) dan mak metua ku ( yang berpakaian
secara betul ke kebun ) ala....besan la...
Buah manggis masih putik...tapi banyak. Nie pokok lama
mak metua kata, sejak dari dia kecik pokok nie dah ada.

Ini adalah putik2 buah pulasan...bukan rambutan....
pulasan...pulasan....bukan rambutan...( adibah menghafal )
Tiba2 aku jerit " mak duriannya dah besar....tunggu jatuh nie"
eee....suka sangat....
Nie buah yang lain tapi pokok yang sama.....semua dah besar2
mak kata minggu depan dah boleh jatuh....aku berazam....pas nie..petang
pas balik sekolah, nak masuk kebun....he he he he

Sebelah pokok durian...jiran dia pokok limau manis...
setiap kali datang mesti dia putik...malangnya...buahnya tak berapa
manis......
Nie jiran pokok limau....yang sebelah kira..( yang atas sebelah kanan)
Ada gak.....kalau asben ada...mesti dia suka tengok....
Tiba2 mak jerit " Su tengok tu...pokok lama pun buah...emmm
banyak su....tok sah tunjuk ngan tangan...." he he he pantang tu
putik durian tunjuk ngan tangan.....nanti gugur.... Pokok lama nie...tinggi oooo

Semua pokok manggis berbuah...dari yang tua sampai la

yang muda n kenit2...teringat minggu lepas tak dapat nak beli

kat pasar chow kit ( hotel Regency...betul2 depan pasar chow kit)

boleh gitu???? saba je la LPM...nak jimat punya pasal...

Tapi ak pe...dapat gak beli kain cantk kat TAR...cehhhh cita lain la

pulak.....

Tak lupa...ni dia...tau tak buah apa??? ha betul...buah jering..

mesti ramai yang lum tahu kan????? nie masih putik..

Ini pulak jering yang dah tua kerepot...tapi masih kukuh di tangkainya
betul kan peri bahasa..." tangkai jering "

Sapa2 teringin g hutan ( aiman panggil kebun tu hutan ) kebun...eh...dusun kot..datang la kat sini" Kampung Sungai Kapal, Penggerang, Johor.....

Kepada suami tercinta....tengok la puas2 buah2 tu ya....su je la yang makan...terima kasih tau....i always love u...always....

4 ulasan:

Sayang.Ibu berkata...

kak nanti amik award kat blog intan ek

Eyna's berkata...

sy x pnah pun ikut suami g kebun...kebun dia pun sy tak tau kat blah mana duduknye & ncmane keadaannye...heheh

suhaila berkata...

tak pe kalau suami eyna g lawat kebunya...suami akak...3 bulan sekali balik masia..cutinya 2 minggu...lum pasti dia dapat lawat kebunnya.
Maka...kak su la yang kena tengok...alahai....

Eyna's berkata...

hubby kak su keje apa...jauhnya ...nun luar dr m'sia..

hubby sy pun dah lama x gi kebun...tapi yg snang skit paksai adik dia tlg uruskan../