Khamis, 24 Mac 2011

emmm...mungkin macam ni...kenapa ayam naik harga

assalamualaikum...
sejak2 tsunami kat jepun ni...macam2 spekulasi datang, cerita2 org pasal harga barang ..lebih2 harga ayam. Ada dalam facebook...blog...orang marah pasal harga ayam naik...HARGA TSUNAMI.
Ada pulak cakap2..jepun yang mengalami tsunami nape harga barang kat malaysia naik??? sebagai pengguna..kita jugak terpikir.
Mungkin macam ni...kita terpikir...atau orang lain juga pikir..atau memang macam ni...Semua ada tahu bahawa kesan radiasi sekarang diperkatakan. Radiasi daripada logan uranium yang sangat x stabil yang duduk dalam kumpulan 1 dalam jadual berkala...yang sangat suka2 membelah nukleusnya..sehinggakan menghasilkan sinar alfa, sinar gamma dan sinar beta yang sangan merbahaya tetapi sangat berguna dalam pelbagai bidang. Wah...bila cikgu kimia cerita...maka, kalau di jepun yang sudah pastinya sektor perikanan yang paling sangat utama bagi negaranya. Tentu ikan2 sekalian terkesan dengan sinaran2 ini. Ini pasti betul. fakta. Maka, sudah tentu manusia2 di Malysia, sangat selective dengan pemakanan. Ikan x mo makan. Makan ayam.
Semua orang nak makan ayam. Selamat. KFC penuh. McD penuh. Pizza penuh. Pasar pulak kat kedai orang jual ayam pun penuh. Meh belajo ekonomi...permintaan tinggi bagi barang tersebut, harga akan naik. " teori secawan kopi"
sebab tu la jangan main cakap je...cuba pikir2kan. kenapa harga ayam naik...mungkin juga...

" kita bukan penjual ayam...."

tata...

Tiada ulasan: